Veelgestelde vragen

We begrijpen dat wanneer je overweegt om voor het eerst een kunstgebit of partiële prothese te nemen, er waarschijnlijk verschillende vragen bij je opkomen. Natuurlijk staan wij altijd klaar om je telefonisch van antwoord te voorzien. Maar misschien vind je het ook handig om hieronder een overzicht te vinden van de meest gestelde vragen die wij regelmatig in onze praktijk ontvangen. Neem gerust een kijkje en wie weet vind je al antwoorden op je vragen.

Mocht je toch nog verdere toelichting of meer informatie nodig hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We zijn er om je te helpen en je te begeleiden in dit proces van het verkennen van de mogelijkheden rondom kunstgebitten en partiële protheses.

Hoe is de financiële afwikkeling geregeld?

Onze financiële afwikkeling wordt beheerd door Infomedics om diverse redenen. Als je vragen hebt over een factuur of betaling, of als je betaalafspraken wilt regelen, kun je contact opnemen met Infomedics. Lees meer over Infomedics in de folders in ons kenniscentrum.

Moet ik direct betalen?

Bij het ophalen van een standaard kunstgebit hoef je bij ons geen betaling te doen. Indien je echter extra opties hebt gekozen om je prothese te personaliseren, kunnen er kosten van toepassing zijn bij het afhalen. We zullen deze kosten vooraf duidelijk aangeven, zodat je volledig op de hoogte bent van de financiële aspecten.

Wat kost een kunstgebit precies?

De exacte kosten van jouw kunstgebit worden pas definitief vastgesteld nadat je persoonlijk met ons hebt gesproken over je wensen. Op basis van jouw specifieke behoeften en voorkeuren zullen wij een gepersonaliseerde offerte opstellen, die je mee naar huis krijgt. Deze offerte zal ook de eventuele vergoedingen van je verzekering bevatten, zodat je een helder overzicht krijgt van de te verwachten kosten en mogelijke vergoedingen. 

Een indicatie van de kosten voor een nieuw kunstgebit vind je hier.

Is het verstandig een tandartsverzekering af te sluiten?

Dit is afhankelijk van jouw individuele omstandigheden. Er zijn uitstekende verzekeringsopties beschikbaar voor mensen met een kunstgebit. We staan klaar om je hierover advies te geven, rekening houdend met het specifieke type prothese dat je hebt en de verzekeringsmaatschappij waarmee je bent verbonden. Wij kunnen je hierover adviseren tijdens een kennismakingsgesprek.

Ik denk dat ik een kunstgebit moet, wat nu?

Wij krijgen dagelijks nieuwe patiënten die ontzettend veel pijn aan hun eigen gebit hebben. Op het moment dat ze de telefoon pakken om voor het eerst een afspraak te maken hebben ze vaak al jaren van pijn en ellende achter zich en is eindelijk het moment daar dat ze willen doorpakken. SmilemakerZ zorgt er voor dat je binnen 24 uur een eerste kennismakingsgesprek hebt als je dat wilt. Het is ons doel om je snel en vakkundig te kunnen helpen. Wij trekken hier bijzonder veel tijd voor uit omdat je jouw verhaal kwijt moet kunnen. Wij hopen dat er hierdoor een stevige en gezonde vertrouwensbasis wordt gevormd.

Vervolgens gaan wij samen je wensen bespreken en gaan we op zoek naar een geschikte expert die jou begeleidt in het proces naar een kunstgebit. We ontwerpen samen met jou, jouw ideale prothese. Na het trekken van de tanden en het plaatsen van de prothese kom je gewoon weer bij ons voor controlebehandelingen en het verhelpen van eventuele pijnklachten. Je hoeft niet meer naar de tandarts maar blijft bij ons onder controle.

Ik heb geen tandarts, kan ik bij SmilemakerZ terecht?

Absoluut! Bij SmilemakerZ ben je van harte welkom, zelfs als je geen tandarts hebt of al lange tijd niet naar de tandarts bent geweest. Ons ervaren team staat voor je klaar. Mocht het nodig zijn, kunnen wij je eenvoudig doorverwijzen naar een tandarts in ons netwerk. Je kunt dus met een gerust hart bij ons terecht voor professionele zorg en advies.

Moet mijn tandarts of huisarts mij doorverwijzen of toestemming geven?

Nee hoor, wij zijn een tandprothetische praktijk. Wij zijn eerstelijns zorgverlener en hebben contracten met zorgverzekeraars en declareren rechtstreeks. De tandprotheticus is de aangewezen persoon om voor jou een nieuw kunstgebit te maken. Je hebt dus geen doorverwijzing nodig van je huisarts of tandarts wanneer je graag bij SmilemakerZ een behandeling wilt. Plan gerust een gratis kennismakingsgesprek in en dan kunnen wij kijken, of en hoe, wij je het beste kunnen helpen. Dit is geheel vrijblijvend. 

Mag ik zelf de kleur van mijn tanden uitzoeken?

Jazeker! Het concept van SmilemakerZ is zo ingericht dat je bij ons veel vrijheid hebt in het bepalen van het uiterlijk en de fysiologische eigenschappen van jouw nieuwe kunstgebit. Wij besteden ruim aandacht aan de mogelijkheid je prothese echt uniek te maken. Bij SmilemakerZ heb je buitengewoon veel mogelijkheden om een kunstgebit naar wens te laten maken.

Geven jullie ook een second opinion?

Ja, dat doen we. Heb je recent (in de afgelopen 2 jaar) een prothese laten maken bij een andere zorgverlener en ben je niet tevreden over bepaalde aspecten? Zoals bijvoorbeeld het uiterlijk, de pasvorm of ervaar je pijn? Dan kun je bij ons een afspraak maken om dit door ons te laten beoordelen.

Ook hier is het ons voornemen om je snel te woord te staan. Wij nemen de tijd om naar jouw verhaal te luisteren, gaan de prothese bekijken en zullen je handvatten geven om een mening over het geheel te vormen. Indien gewenst kunnen wij een onderdeel van de oplossing vormen. Voor een second opinion brengen wij geen kosten in rekening.